mandag 2. juli 2012

Focaccia av speltmel


Når jeg lager lasagne, gryteretter eller suppe - da er det ok å ha deilig brød å dyppe i sausen. Jeg har nettopp begynt å bake med speltmel - og har derfor prøvd focaccia av speltmel. Jeg synes det ble et bra resultat og kommer nok til å lage det igjen.

Du trenger: 500 g speltmel 1/2 ts salt, 1 ss olje, ca 3 dl vann, 25 g gjær, Maldonsalt, sorte oliven, rosmarin
Bland mel, salt, gjær sammen med lunkent vann og olje. Rør sammen til en ikke altfor fast deig. Sett til heving i 45 min. Legg deigen i et lite papirkledt bakebrett. Sett til heving i 30 min. Lag groper i brødet og legg i sorte oliven (jeg delte de opp i skiver). Risle på olivenolje og strø på salt og rosmarin. Stek brødet i ca 25-30 min på 200 g (følg med - brødet er ferdig når det er gyllent).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...