tirsdag 17. juli 2012

Hjemmelaget iskrem

Jeg har ennå ikke begynt på ferien. I mellomtiden må enhver anledning benyttes for å prøve å komme i sommer- og feriestemning. Været har heller ikke vært det beste. Men Carpe Diem - det er bare å gjøre det beste ut av det. Her om dagen hadde jeg besøk av to jenter som jeg er tante til. Jeg hadde lovet dem at de skulle få lage is. Grunnoppskriften vi brukte var: 3 dl fløte, 3 eggeplommer, vaniljepulver og sukker etter behov. Jeg hadde kjøpt inn melkesjokolade, dajmkuler og nonstop - hele og hakkede. Kremen ble stivpisket, og eggeplommene ble pisket sammen med sukkeret. Fløte og egg ble blandet. Jeg rørte inn en anelse Baileys for at isen skulle holde seg myk (kun et fingerbøl). Så delte vi røra i to. Da var det opp til småfrøknene hvordan de ville smaksette sin is. Den minste ville ha sjokoladeis. Så da smeltet vi sjokolade over vannbad, avkjølte litt, og rørte det inn i kremblandingen. I tillegg rørte hun inn dajmkuler. De sank til bunnen,så vi satte isen i fryseren, tok den frem etter en timed tid, tilsatte mer dajmkuler, før vi satte isen tilbake i fryseren. Frøken nr to ville ha vaniljeis med nonstop. Hun rørte inn både hakkede og hele nonstop. Også her tok vi isen ut av fryseren etter en time og la på mer nonstop. Etter ca 3 rimer kunne isen tas ut og nytes. Det var stor stas å la mamma og pappa smake på isen de selv hadde laget :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...