onsdag 21. mars 2012

"Flaskepost fra P" og "Hypnotisøren"

Det har vært stille på bloggen min noen dager. Jeg har vært nede for telling pga influensa. Jeg har ikke orket å tenke blogg, og selvfølgelig har det ikke blitt noe matlaging. Mens jeg venter på at formen skal komme tilbake, skal jeg skrive litt om de to siste bøkene jeg har lest. Jeg har aldri tidligere lest noe av disse forfatterne, men kommer nok til å lese mer av begge.

1) "Flaskepost fra P" av Jussi Adler-Olsen (dansk forfatter).


Etterforskeren i boka er Carl Mørck. Han får overlevert en gammel flaskepost. Etterhvert som han og hans assistent får tydet mer og mer av brevet, skjønner de at to gutter ble bortført engang på 90-tallet. Flaskeposten viser seg å være eneste livstegn fra dem. Men hvem er disse guttene? Hvorfor har ikke foreldrene meldt dem savnet? Hva har skjedd med dem? Og kidnapperen er fortsatt aktiv....

En bok jeg absolutt kan anbefale.

2) "Hypnotisøren" av Lars Kepler


Lars Kepler er et pseudonym. Bak pseudonymet skjuler det seg et svensk ektepar, Alexander og Alexandra Coelho Ahndoril.

Med kort tids mellomrom blir en far, hans kone og datter funnet brutalt myrdet på to ulike steder. Sønnen er så vidt i live. Noen har åpenbart ønsket å utslette hele familien. Da politimannen Jonna Linna innser at det finnes enda et gjenlevende familiemedlem, en søster, forstår han viktigheten av å finne henne før morderen gjør det. For å kunne avhøre sønnen tar Joona Linna kontakt med legen Erik Maria Bark. Han overtales til å hypnotisere gutten. Dermed bryter Bark et gammelt løfte om aldri mer å praktisere hypnose, og en skremmende kjede av hendelser settes i gang.

Denne boken hadde jeg rett og slett problemer med å legge fra meg. Jeg måtte bare lese ett kapittel til og ett kapittel til..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...