søndag 25. mars 2012

Kuvertbrød


Da har jeg fått laget kuvertbrød til påske. Kjekt å ha en kveld det skal serveres suppe eller gryterett. Når det i tillegg serveres hjemmelagede kuvertbrød, så skulle vel den kveldens middag være i havn.


Oppskriften er hentet fra kokeboken "Gjærbakst" (utgitt av Hjemmets bokforlag).

Du trenger:
1/2 pk gjær (jeg brukte ca 1/2 pk tørrgjær)
2 ts salt
2 ss smør/margarin
3 dl vann/melk
ca 1/2 kg hvetemel

Varm vann/melk til fingervarmt. Smelt smøret og rør det i. Pass på at melken/vannet ikke er varmere enn ca 37 grader når du har det i melet. Ha mel, salt og gjær i en bolle og tilsett væsken. Arbeid sammen til en smidig deig og sett til heving i ca 30-40 min.


Etter heving ser den slik ut.


Form til små kuvertbrød. Jeg laget flettede småbrød.


Flett så strimlene sammen til små brød. Jeg penslet med matfløte, men du kan også bruke vann eller egg. Stekes på ca 200 grader i ca 20 min.


Da er det bare å putte i poser og legge i fryseren til påske.


- men må smake på en da......mmmmmm.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...