fredag 18. mai 2012

Festfin ostekake - lavkarbo

En nydelig lavkarbo variant av ostekake. Denne hadde jeg med 17. mai på besøk til ikke-lavkarbospisende, og fikk gode tilbakemeldinger på kaken. Og jeg må si selv at kaken var kjempegod. Oppskriften på bunn har jeg sett på flere matblogger. Jeg har gjort mine tilpasninger.

Oppskriften på bunn:

200 gr malte salte peanøtter
100 gr smelta smør
1,5 ss sukrin+

Kjør peanøttene i blender. Smelt smøret i stekepannen og rør inn nøttemelet og sukrin. Rør godt sammen. Fordel røren utover i en rund kakeform på 22 cm. Sett det i kjøleskapet.


Topping:

1 boks rømme
1 stor boks Philadelphia
3 dl fløte
lett bringebærgele
2 dl vann
vaniljeessens
sukrin+ (smak til hvor søtt du vil ha det)

Rør sammen rømme og ost. Tilsett noen dråper vaniljeessens.


Pisk kremen stiv med sukrin+.

Lag gele med 2 dl vann.

Jeg brukte denne geleen.


Rør sammen ostemassen og kremen og rør inn geleen. Hell dette over kakebunnen.


Sett kaken i kjøleskapet i noen timer. Jeg lot den stå over natten. Ta av ringen på kakeformen. Pynt kaken om du vil. Jeg pyntet med krem, blåbær og bringebær.



Fristende?





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...