torsdag 26. april 2012

Brød lavkarbo

Noe av det som jeg synes kan være en utfordring i denne type kosthold er mangelen på brød. Eller hva skal man spise til frokost? Jeg har lett litt rundt på ulike blogger, og ser jo at shakes/smoothies kan være et alternativ. Det vil jeg absolutt prøve. Men denne uken laget jeg lavkarbo brød, etter en oppskrift jeg har funnet på nettet. Jeg har tilpasset oppskriften noe.



 Oppskriften: 
60 gram valnøtter 
40 gram mandler
40 gram kruskakli 
1 dl. solsikkefrø 
3 dl. hele linfrø 
1 boks cottage cheese 
5 store egg 
2 ts. bakepulver 
2 ts. fiberhusk 
2 teskjeer rapsolje 
1 ss. sukrin 
Mal alle nøtter og bland alt det tørre i en eltebolle. Tilsett alt det våte og bland godt sammen. 

Kle en form med bakepapir og smør utover røren.
Det kan sikkert strøs med nøtter eller frø på toppen.
Stekes på 200 grader i ca 1 time. Følge med. Hvis brødet blir for mørkt, kan du legge litt bakepapir over brødet før det er ferdig stekt.
Da har jeg noe å legge pålegget på. Det var en litt uvant smak og konsistens i begynnelsen, men med masse pålegg, så har det gått bra. Brødet er veldig drøyt, og har holdt seg ferskt i plastpose i skuffen i flere dager. Det går også fint å fryse brødet. Det er vel ca 2 karber i en brødskive. Har ikke finregnet på det - men ser at det er ca det slike brød ligger på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...