mandag 23. april 2012

Torsk med soltørket tomat og persillesaus - lavkarbo


Idag har jeg laget en lavkarbovariant av fiskemiddagen. Dersom du ønsker en mer høykarbohydrat variant av middagen, så er det jo bare å legge til et par poteter. Toppingen ser litt mørk ut, men jeg synes ikke det har noe å si for smaken. Vil du unngå at tomaten blir mørk, kan du legge litt bakepapir over fisken.



Det du starter med når du lager denne retten er et glass med soltørket tomat i olje Jeg brukte ca 1/3 av innholdet. Pass på å få med noe av oljen. Ha tomatene, oljen og persille i en blender og miks sammen.
Legg 400 g torsk i en ildfast form. Jeg brukte en pakke fra frysedisken, som skal tine i en times tid før du tilbereder middagen. Tomatrøren fordeles på toppen av fisken. Sett formen i ovnen og la steke på ca 170 grader (jeg liker fisken gjennomstekt - ikke tørrstekt, men gjennomstekt) mens du tilbereder resten av middagen.
Mens fisken steker lager du sausen. 

Du trenger:
2,5 dl fiskebuljong (vann + en halv buljongterning med fiskesmak)
1 ts johannesbrødkjernemel
smør
en fløteskvett
krydder
persille

Kok opp vann med buljongterning. Tilsett johannesbrødkjernemel og visp godt. Skulle melet klumpe seg noe, så betyr det ingenting, for det har ikke noe å si for resultatet. Tilsett en skvett fløte og litt smør. Smak til med krydder.
Server med kokt blomkål og brokkoli. Jeg hadde litt babygulrøtter som fikk bli med.....Så slenger du bare på et par kokte poteter om du ikke ønsker en lavkarbovariant.
En absolutt godkjent mandagsmiddag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...