mandag 30. april 2012

Cake pops - lavkarbo



Siden jeg er ny på lavkarbo - så skulle jeg i helgen lage min først lavkarbo kake - ever. Kaken ble ikke vellykket - så da ble det cake pops. Og det var vel egentlig slik cake pops ble til - en baker som laget en kake som var mislykket - og vips, så var cake pops en realitet.



Jeg hentet oppskrift på en av lavkarbo bloggene. Det jeg fant oppskriften på var bløtkake, som jeg fant her: sunnfamilie.net
På denne bloggen er det avbildet en flott bløtkake. Derfor tenkte jeg at den lager jeg også! Kaken ble så lav - at den kunne ikke deles. Jeg brukte springform 20 cm, og kanskje det var for stor form.....
Uansett måtte jeg bruke den mislykkede kakebunnen til noe - og da ble det cake pops - en lavkarbovariant.

Her er oppskriften:
6 egg
50 g sukrin
100 g meierismør (med eller uten salt)
100 g kokosmel
2 ts bakepulver
2 ts fiberhusk
Smelt smøret og sett til siden. Visp sammen egg og sukrin til eggedosis. Tilsett smør og alt det tørre og bland godt. Klem deigen ut i en springform. Jeg delte bunnen og da lønner det seg å ha en liten springform for å få bunnen høy. Stek på 180 grader i 20-30 min. Avkjøl.

Er du heldig med din kakebunn, så kan du bruke halvparten til cake pops - og den andre halvparten til en liten bløtkake. Jeg brukte ene halvparten til cake pops, og andre halvparten havnet i søpla.

Jeg smuldret ca halvparten av kakebunnen, og blandet den med litt vaniljekrem. Oppskriften jeg brukte var denne:
1 1/2 dl kremfløte
1/2 ts johannesbrødkjernemel
2 eggeplommer
1/2 dl sukrin
1 vaniljestang

Jeg brukte ikke all vaniljekremen, så resten av vaniljekremen kan du bruke til fyll i kakebunnen.

Massen trilles til kuler og legges i kjøleskapet i ca en halv time.

Smelt mørk sjokolade - minst 70 % kakao. Dypp toppen av pinnene (jeg brekker grillpinner i to) i  sjokoladen, og stikk de i kulene, og sett det i fryseren i ca 20 min. Etter det kan du dyppe kulene i sjokolade og ha på eventuelt dryss. Jeg brukte kokosmasse og malte mandler. Oppbevares i kjøleskap.

Disse kan oppbevares flere dager i kjøleskap - og blir bare bedre.

Kan spises med god samvittighet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...