søndag 5. februar 2012

Cupcakes

Jeg har laget cupcakes.

Oppskriften fant jeg på passionforbaking.com.

* 3 dl sukker
* 200 g smør, romtemperert
* 4 egg
* 5 dl mel
* 1-2 ts. bakepulver
* 3 dl fløte
* 1-2 ts. vanilje sukker
* 2 ts.sponge Cake Stabilizer (SP)

Begynn med å helle mykt smør, sukker og vaniljesukker i en bolle.
Tilsett ett egg av gangen.


Tilsett sponge Cake Stabilizer. Tilsett fløte (du kan alternativt bruke melk).




Etter å ha fylt opp et stekebrett med muffins, fylte jeg resten av røra i større muffinsformer. Her tilsatte jeg litt blåbær.


Stek muffinsene på 200 C i cirka 15-20 minutter.



Topping:

* 2 eggehviter
* 170 g sukker
* 1 dl glukose
* 2 ss. vann
* 1 ts. sitron juice
* 1 ts. vanilje extract
* eventuelt farge

Ha alle ingrediensene i en bolle - unntatt vanilje og konditorifarge. Plasser bollen over en kjele med kokende vann, og visp med håndmikser. Etter ca 7 minutter tar du bollen bort fra kjelen. Tilsett clear vanilla. Tilsett eventuelt farge og pisk over varmt vann igjen, i ca 3 minutter til. Jeg brukte to sorter farger. For å få rosa topping brukte jeg rød konditorfarge. For å få lilla topping brukte jeg lilla fargepaste. Toppingen der jeg brukte konditorfarge, ble ikke så stiv som toppingen der jeg tilsatte fargepaste.





Denne toppingen er veldig fluffy og smaker veldig godt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...