torsdag 23. februar 2012

Kanelboller

Denne oppskriften på kanelboller fra Åpent Bakeri, sto i A-magasinet 24. februar 2006. Jeg prøvde oppskriften nå for første gang. Bollene ble kjempegode.


Oppskriften gir 12 store boller og da trenger du:
6 dl melk, ca 30 grader
1 kg hvetemel
150 g sukker
3 ts havsalt
3 ts kardemomme
50 g gjær
1 egg
150 g smør
egg til pensling
perlesukker
Alle ingrediensene skal være romtempererte.

Bland alle ingrediensene, men hold igjen smøret og 1 dl av melken. Kjør deigen på sakte fart i 3 min.


Øk hastigheten de neste 5 min. Tilsett resten av melken litt etter litt. Elt til deigen er smidig og blank. Tilsett smøret.


Kjør deigen på sakte fart til smøret har blandet seg helt inn. Dekk til deigen og la hvile i ca 1 time.


Del i emner og form til runde kuler. La hvile i 20-25 min.


Kjevl ut til en stor firkant, pensle med smør, strø på kanel og sukker.


Brett en gang over.


Skjær i 3 cm tykke strimler.


Snurr strimlene rundt seg selv.


Fest enden under kanelbollen. Sett til heving under kjøkkenhåndkle. Deigen skal heve til dobbel størrelse.


Pensle med egg, strø på litt sukker og stek på 230 grader midt i ovnen i 10-15 min.


Da dufter det deilig i kjøkkenet.




Yummi!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...