søndag 29. januar 2012

Coq au vin

Lørdag hadde jeg middagsgjester. Jeg hadde bestemt meg for å servere Coq au vin (kylling kokt i rødvin). Etter at jeg for noen år siden så filmen Julie og Julia, hentet jeg ut flere av Julia Childs oppskrifter fra nettet. Den Coq au vin'en jeg lagde var basert på hennes oppskrift.


Coq au vin er ikke laget i en fei. Så da er det bare å sette av god tid, og nyte tiden det tar å lage retten.

Jeg kokte til 8 personer og da trenger du:
1 flaske rødvin (Chianti eller Pinot Noir)
4 fedd hvitløk
2 laubærblad
4 ss frisk timian
2 store kyllinger
200 g lettsaltet sideflesk eller bacon
salt og pepper
kyllingbuljong (lager du selv, må du ha en gulrot og litt purreløk)
2 ss tomatpure
ca 20-20 sjalottløk
ca 450 g frisk sjampinjong

Kyllingen skal marinere natten over. Jeg startet derfor fredag kveld. Det første jeg gjorde var å dele opp kyllingen i serveringsstykker.


Hell vinen i gryten


Jeg spurte på Vinmonopolet hvilken vin jeg kunne bruke - og understreket at det måtte være Chianti eller Pinot Noir. Jeg fikk da forslag om Casamatta, som var laget på samme drue som Chianti, men som er en del billigere (kr 105).


Pass på at det er igjen et glass til kokken


Legg i hvitløkfeddene og sett gryten kaldt natten over.


Så kan du lage kyllingbuljongen, slik at den er klar neste dag. Jeg tok restene av kyllingene ("skrotten"), sammen med gulrot og purre. Jeg lot dette koke en god stund. I mellomtiden var det tid for å smake på pappvinen:


Og så hadde jeg flott underholdning på TV'en, konsert med Coldplay:


Etter et par timer silte jeg av buljongen og satte den kaldt til neste dag.

Ta kyllingen ut av marinaden (som beholdes i gryten som du skal koke retten i). Slik så kyllingen ut etter å ha blitt marinert i rødvin natten gjennom:


Før du steker kyllingen, skal sideflesket skjæres i terninger og kokes i vann i ca 10 min. Hell av vannet og tørk av vannet. Så stekes sideflesket i litt olivenolje til det har fått en gylden farge. Ta ut sideflesket og legg det i gryten med marinaden. Så til kyllingen: Tørk av kyllingen, salte og pepre, og stek kyllingen i fettet etter sideflesket.


Etter hvert som kyllingbitene blir ferdig legges de i gryten med marinaden/kraften.

Stek løk og sjampinjong.


Legg også dette i gryten.

Tilsett timian, tomatpure og laubærblad.


Tilsett kyllingbuljong, slik at det dekker kyllingen.

Om du ønsker en tykkere saus, kan du jevne den med smør og hvetemel.

Da er det bare å servere. Jeg serverte med kokte poteter og aspargesbønner og erter.




Ikke hurtigmat - men det var verdt "strevet". Vi drakk Chianti til. Alt ble spist opp..........

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...