torsdag 5. januar 2012

Linse- og kikertsuppe med chorizo

I dag har jeg prøvd en ny oppskrift, linse- og kikertsuppe med chorizo. Jeg er tilhenger av å lage supper fra bunnen av, og synes dette er super hverdagsmat. Raskt å lage er det også. Suppen jeg har laget i dag, fant jeg i oppskriftsboken "500 supper". Her er ingrediensene:


- og her kommer oppskriften:
100 g linser
2 ss olivenolje
60 g chorizo, hakket
1 løk, finhakket
2 hvitløkfedd, presset
3 ts malt spisskummen
2 ts malt koriander
1/2 ts kanel
1/4 ts knust tørket chili
4 tomater
1 boks (400 g) hermetiske kikerter, avsilt
1 ss tomatpure
1 1/4 l grønnsak- eller hønsebuljong (jeg tok litt av begge)
salt og pepper
smak til med smaken av en 1/2 sitron


Hakket løk, hvitløk og pølse freses i olje.

Tilsett buljong, tomatpure, tomat og krydder, kikerter og linser. Jeg brukte ferdig kokte kikerter, slik at jeg kunne ha disse direkte i suppen uten krav til koketid. La suppen putre litt (avhenger av hvor god tid du har - men det kreves i utgangspunktet ikke lang koketid).

Så er suppen ferdig til servering.


Jeg serverte suppen med grovt brød (gulrotbrød som det ligger oppskrift på her i bloggen...). Suppen smakte herlig av krydder. Som nevnt ovenfor, så er suppen laget fra bunnen av - og det tok ikke lang tid. Et godt alternativ til posesuppen:) Jeg kommer til å lage denne suppen igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...