tirsdag 31. januar 2012

Hjemmelaget grovt brød

Jeg har laget brød basert på det jeg har i huset.


500 g hvetemel
500 g fin sammalt hvete
50 g tørrgjær
5 dl skummet kulturmelk
en skvett kesam
1 beger cottage cheese
ca 2 ss rapsolje
2 ts salt
2 ts sukker
gresskarkjerner

Ha alt det tørre i bollen. Varm melk, olje, kesam og cottage cheese til fingervarmt og helle det over det tørre. La kjøkkenmaskinen elte i ca 5 min.


Du får da en smidig og glatt deig som du setter til heving i 45 min.



Form til 2 brød. Jeg penslet ene brødet med fingervarmt vann og drysset på gresskarkjerner. Jeg stekte de på bakepapirkledt brett. Stek på nederste rille i ca 40 - 45 min (avhengig av ovn).





Duften av nybakt brød.....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...