mandag 30. januar 2012

Hvit sjokolademousse

Hvit sjokolademousse er en dessert jeg ikke har laget før. Oppskriften fant jeg for lenge siden på nettet.


Du trenger til 4 personer:
200 g hvit kokesjokolade
2 eggeplommer
2 dl kremfløte
1 plate gelatin (valgfritt - jeg brukte det ikke)

Saus:
frosne bringebær
melis
sitronsaft

Smelt sjokoladen i vannbad (jeg satte skålen på rist over pannen med kokende vann)
Pisk eggeplommene. Tilsett den smeltede sjokoladen. Stivpisk kremfløten og vend den forsiktig i til slutt. Sett kaldt i et par timer før servering.

Saus: Mos bær sammen med melis og sitrondråper. Du tilsetter melis og sitrondråper etter hvor søt du vil ha sausen.

Jeg smeltet vanlig kokesjokolade over vannbad. Jeg la et bakepapir på et brett. Så helte jeg den smeltede sjokoladen over i en kopp, og helte det over bakepapiret. Her kan du lage hvilken form og fasong du vil. Sett kaldt og pynt desserten like før servering.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...