søndag 8. januar 2012

Pepperrotgryte

Til denne gryten skal følgende ingredienser benyttes:
3/4 kg karbonade eller kjøttdeig (jeg brukte kyllingkjøttdeig)
1 kg melne poteter
3 løk, 3-4 ss margarin eller smør (jeg stekte i olje)
salt og pepper, 1 dl buljong
revet pepperrot, 1 egg + 1 plomme (jeg brukte kun ett egg)
50-100 g bacon i skiver
1 1/2 dl revet ost

Siden jeg var sent ute og handlet en lørdag, fantes det ikke igjen karbonade- eller vanlig kjøttdeig i butikken! Jeg brukte derfor kyllingkjøttdeig - som jo er et magrere alternativ. Kjøttdeigen skal stekes sammen med 2 løk (resten skjæres i ringer og legges på toppen av gryten før den settes i ovnen):

Lag en mos av poteter og smør, salt, pepper og revet pepperrot. Jeg har aldri brukt pepperrot før, så jeg smakte meg fram underveis da jeg var usikker på om smaken ble for sterk.

Kjøttdeigen og mosen legges lagvis i en ildfast form. Legg baconbiter, løk og revet ost på toppen, og stek gryten i ovnen på 200 grader i ca 20 minutter:



Serveres med en grønn salat og revet pepperrot:

Gryten falt i smak her i huset:

Jeg tror at gryten er ennå bedre med karbonade eller kjøttdeig. Du skal heller ikke være redd for å bruke pepperrot, da smaken ikke blir så fremtredende når den inngår i en gryterett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...