tirsdag 3. januar 2012

Gulrotbrød

Da er jeg kommet igang med oppskriftene. Den første jeg valgte var en oppskrift på gulrotbrød som jeg har liggende på mobilen. Jeg har ingen anelse hvor jeg har funnet oppskriften - antakeligvis et sted på nettet.

Gulrotbrød:
7 dl vann
1 pk gjær
2 ts salt
1 ts sukker
4 ss olje
175 g gulrot
450 grov sammalt hvete
600 g hvetemel

Bland alt det tørre, sammen med raspet gulrot.Tilsett lunkent vann og olje, og la det elte i maskin i 5 minutt

Sett deigen til heving i 45 minutter.

Deigen ble temmelig klissete.

Men jeg fikk skrapet deigen ned i formene (uten noen ytterligere elting). Men brødene hevet fint.

. Brødene sto først i ovnen på ca 210 grader i 40 minutt. De var da mørke på toppen, men var tydeligvis ikke ferdig gjennomstekt, da jeg ikke fikk en hul lyd når jeg banket på brødet. Jeg tok derfor brødene ut av formen og la de på stekeplate, og lot brødene steke i ca 20 minutter ekstra.

Brødene så til slutt ut som dette. De smakte godt.

Kommer jeg til å bruke denne brødoppskriften igjen?

Det er mulig, men jeg vil da tilsette litt mer mel, slik at deigen blir noe fastere. Brødene kan da stekes direkte på brettet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...